מאחורי הפוזה

אהבה מודרנית
9 במאי 2011
גאגא נו גו
17 במאי 2011

תערוכה פאריזאית קטנה של צלמי האופנה הארגנטינאים סופיה סאנשז ומאורו מונגיילו, מציגה דוגמניות בפורטרטים שחושפים לא רק את הצדדים היפים של עולם האופנה

Nina Santa

אני רוצה להיות עכשיו בפאריז ולו רק כדי להציץ לגלריה latoutepetiteagence שם נפתחה לפני שבוע תערוכתם של צלמי האופנה הארגנטינאים במקור – סופיה סאנשז ומאורו מונגיילו (למזלי, אנשי הגלריה נחמדים והסכימו לשלוח לי את הקטלוג המשובח).

סאנשז ומונגיילו, שנושקים לגיל 40, נפגשו בבואנוס איירס בשנות התשעים. היא הייתה סטודנטית לקולנוע וצילום, הוא היה רוקיסט עם שאיפות מוזיקליות. היא צילמה את אחותה היפה לפורטרטים חובבניים של סטודנטית נלהבת לצילום, הוא טייל בטבע ותיעד כתחביב את הירוק, כחול, חום של ארגנטינה.

הפגישה המקרית, כששניהם הגיעו לצלם חבר מוזיקאי, הובילה לשיתוף פעולה שנמשך עד היום וסלל להם קריירה מפוארת בעולם האופנה, עם הפקות במגזינים נחשבים כמו ווג איטליה וארצות הברית, הניו יורקר וניו יורק טיימס. הם עבדו עם מעצבים כמו אסקדה ולואי ויטון והציגו יחד תערוכות צילום בפאריז, אליה עברו בתחילת שנות האלפיים, בהן הוצגו פורטרטים של ידוענים שיקיים כמו שרלוט גיינסבורג, ז'אן פול גוטייה, סוניה ריקל, פדרו אלמודובר ואחרים.

את הקסם האמנותי שלהם למדתי להכיר דרך הפקות האופנה והדיוקנאות המפורסמים. בתערוכה הנוכחית, שנקראת Nina Santa , הם מדגימים דרך עבודות מרתקות את מה שמבדיל אותם משאר צלמי האופנה – היכולת ללכוד את הבפנוכו, את הקרביים, של הדוגמנית בפורטרט שהוא לעולם לא שגרתי ועם זאת, מייצג שיק. כדי שהסטייליסט יהיה מרוצה, גם הבגד או אביזר האופנה יקבלו את הבמה, אבל המצולם יהיה מי שיסחוף את המתבונן פנימה, אל תוך הצילום. אל הסיפור שמסופר בפורטרט יחיד.

בתערוכה מוצגים דיוקנאות אופנה שמשדרים שיקיות והידוק אופנתי אבל השניים לא מתביישים ללכלך את העולם היפה, להראות צד מטריד, שמתבטא בתנוחות גוף ה"דוגמניות" כל כך, ברזון ההכרחי הנחשף כאן, בלי סודות, בלי שקרים, במלוא מערומיו. אותו צד מטריד של עולם האופנה שמקדש לפעמים אירוטיות מוגזמת על חשבון ילדות שהולכת לאיבוד. עבור צמד צלמים שבסופו של דבר מתפרנסים מהעולם הזה, מדובר בהצהרה אמיצה ובעיקר מעניינת.

זוהי תערוכה שמעוררת את השאלה מתי נגמר הזוהר ומתי צילום אופנה הופך לצילום אמנותי. מתי בדיוק מתחילה להתקלף שכבת האיפור העבה, ומה קורה אז, כשהנפש האמיתית של המצולמת, שבעולם האופנה משמשת בדרך כלל כקולב ותו לא, נחשפת אל מול עדשת המצלמה. האם היופי נשאר, האם הוא הופך כן יותר, האם ניתן לראות מה מסתתר בפנים, עמוק.


 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

%d בלוגרים אהבו את זה: